JAWA 90 - moje 90tka

Home

Technické údaje

Moje 90tka

Úpravy

Fotky

Návštěvní kniha

Homecross

Ostatní

Další strojovny


Přes jaro 2011 nastala změna. Poté, co jsem motorku v srpnu 2010 odstavil pro poruchu, kterou jsem nemohl a ani nijak nechtěl odstraňovat (viz dole). Po měsících přendavání z místa na místo sem se rozhodl pro menší repas celé motorky (také z důvodu, že jsem zjistil, že jezdím na 3x prasklém rámu - viz nehoda . Dal jsem jí trochu do originálního stavu. Ovšem celá v originálu samozřejmě není - důvody jsou dva: a) peníze, b) funkčnost celku. Zůstala zachována elektrika, jako v odstavci níže (proběhly pokusy o předělání na bateriové zapalování - nefungovalo, i na zapalování z babetty - komplikované + nízký výkon). Dále jsou neoriginální barvy (červená rally se dávala až na š120) a barvy tam, kde být nemají. Potom už jen drobnosti, jako tachometr, pneu, odrazka, stupačky, závažíčka aj. Posuďte sami na fotkách.



Moje 90tka není originální, o čemž se můžete lehce přesvědčit z fotek. Něco už mám najeto, a sem budu dávat co se kdy pokazilo. Všechno si nepamatuji, takže jen orintačně. Aspoň zjistíte, že tato motorka není žádný poruchový prevít. A i kdyby se vám dostal do ruky špatný kousek, záleží pojízdný stav pouze na vašich rukách..
Nejprve něco o tom mém verku:
Zaměněna obě světla. Přední je ze simsona. Bylo umístěno z více důvodů, např: neměl jsem originální, parabola přece jen je vetší jak origo, takže i něco v noci vidím. Pod světlem jsem nechal původní bzučák, který se již nechlubí chromovanou mřížkou, ale červenou. Ve světle je žárovka 40/45W, můžu si jí dovolit, kvůli předělané elektrice. Z důvodu změny světla není kam dát tachometr (tedy místo je, ale já ho tam nechci), tudíž mám jen cyklotachometr Sigma BC700. Měří dobře odezva slušná, přesnost dobrá. Zadní světlo je bohužel nějaké obyč z mototechny. Původní jsem měl, ale nechtěl jsem ničit jeho plech (držák), neboť původní majitel uřízl, zkrátil a znovu přivařil ve směru vzhůru zadní část rámu. Světlo stálo asi 85Kč, ale taky ten vzhled tomu odpovídá.
Zadní partie je pozměněna zcela. Po převaření koncových trubek jsem byl nucen dát krátký blatník (dlouhý si škrtal), SPZtka je skloněna , ale ne nějak extrémně. Vše sem dělal tak, aby se mi to líbilo. Nad světlem je ohnutý plech. Dle mě nejlepší kombinace co se s tím dalo udělat.
Potom následují další drobnosti, jako: vyztužený stojánek, přední stupačky "samo-domo", zadní stupačky z Jawy 350 a spousta dalších blbinek, méně či více užitečných
Elektrika prodělala největší změny. ačal bych hned okolo sériového magneta, které obklopuje: jedna převinovaná cívka, která slouží jen pro zapalování, 2 nejsilnější cívky, které jsou navíc sériově spojené a jedna brzdová cívka. Převinovaná cívka jde jen a pouze do tyristorového zapalování (viz níže), dvě spojené cívky napájí: řídící okruh tyr. zapalování, přední a zadní světlo, bzučák; brzdová cívka potom jen brzdové světlo. Při provozu jsem pocítil jen jeden nedostatek a to, že mi neustále praskala zadní žárovka. Potom jsem našel doma asymetrickou žárovku z Oktávie, 40/45W a dal ji dopředu, vzadu je 5W. Zatím to vychází takhle nejlépe. Když tak počítám wattíky, tak mi vychází, že odebírám cca 87W + zapalování a na světlech opravdu není znát, že by zhasínala. Původní instalace má dodávat 80W i pro zapalování. Kuprexit na kterém byly přidělané veškeré kontakty jsem nechtěl ničit, takže jsem si vystřihl plech na míru a přidělal na něj svorkovnici. Spínací skříňka tedy není, takže za světlem mám udělaný panel z nerez plechu, ve kterém jsou 2 vypínače (jeden zapalování, druhý neobsazený) spínač na klíček (pro delší odstavení bez dozoru) a kontrolku dálkového světla.
Mám namontováno tyristorové zapalování. Funguje velmi dobře, ale nesmí se odfláknout. Já v podstatě nevím, jak to s normálním zapalováním jezdí, neboť se mi na něj ještě nepodařilo jet. Ale určitě můžu říct, že je skvělý volnoběh, právě díky mému zapalování. Udrží se na velmi nízkých otáčkách (sluchově). Mám pro vás pár důležitých připomínek ke schématu - všechny diody kromě zenerky (D4) jsou na schématu nakresleny obráceně. Nedokážu pochopit, jak se to mohlo stát, je to sice napsáno pod schématem, ale velmi malým písmem. Dále převinovaná cívka nemusí nutně dávat 100V na volnoběh, mě dává asi 60V a jede to úplně stejně (měřeno bez zatížení) Dále R2 doporučuji zvýšit, i když není to nutné. Stávajících 470ohmů stačí, ale pro jistotu bych tam dal tak 800, neboť jde do tyristoru zbytečně velké spínací napětí. Na černé mám dokonce 1,8kohmu a jede dobře i na volnoběh. Plošný spoj jsem si navrhoval sám, není to žádná věda. Součástky jsem koupil v obchodě Compo (stránky obchodu: www.icompo.name) Lze je nahradit novými, ale já jsem se tím nezabýval. Drát na převinutí lze sehnat snad ve firmě Somet ( vím jen z doslechu, sám ho mám od známého). Zapalování mám umístěno tak, jak je popsáno v návodu.
Poruchy a závady
Již si nepamatuji všechno, ale kdybych měl shrnout historii téhle motorky, tak by to hlavně bylo:
- po zaběhnutí neustále prokluzující spojka - velmi slabé pružiny, v lamelech propilovány drážky.
- zhruba při najetí 1800km jsem lehce přidřel motor. Byl to velmi táhlý kopec. Vyřešeno zabroušením, rýhy ve válci jsou ale neustále patrné (při 5000km)
- potom se mi neustále povoloval rychlopal - vyřešeno novými červíky
- na začátku května 08 jsem to položil. Mírně hnutý rám, který se srovnal, protože se mi to nechtělo přehazovat do jiného. Dále utrpěla újmo origo stupačka - narovnáno, spojková páčka - vyměněna a dorbné šrámy na výfuku a řidítkách.
- někdy v červenci 08 už mě sralo, že vypadávala trojka a jednička. Dal jsem se do půlení. První bylo samozřejmně neúspěšné. Dělal sem to nahonem a ještě ke všemu sem to skoro složil, tak jak jsem to rozebral. Nechal jsem to být a složil jiný motor (takže jiný celá převodovka a klika - nová). Připrvní zkoušce nějak nešlo řadit nic než 1. Ale po 100 metrech se to rozjelo a řadí to doteď všecko a nic nepadá. Po ujetí 0,5km praskla spojka řetězu. Motor jsem nijak moc nezajížděl.
- již podruhé mi upadlo spojení blatníku a SPZ, čímž blatník mlátil o kolo. Nakrklej jsem to sundal a nechal to tak měsíc bez blatníku. po změně počasí, jsem dal blatní zpět. Držáčky jsou nyní dva nerezové.
- nesmím opomenout, že se mi neustále někde ukepával drát - to asi celkem 4krát, 2krát vyřešeno na místě, nebo se přepálila převinutá cívka - to bylo protože jsem navinul nový drát na starý a nějak se jim nechtělo kamarádit. Po navinutí celé cívky jedným drátem (0,28mm) funguje dlouho a bezproblému
- a dále běžné spotřební věci: spojkové lanko, svíčky, zadní guma atd..
- z dalších poruch už toho bylo vážně málo, vše šlapalo, jak mělo, až do osudného dne s bouračkou. Vše bylo opraveno pomocí autogenu a měřidel :-). Bylo to opravdu srovnáno dobře, ale pnutí udělalo své a rám byl 3x prasklý, což jsem zjistil až při rozborce po roce.
- po roce ježdění totiž přestala jet. Vše nasvědčovalo na elektriku (vynechávaní, tarokování, neochota ve středních otáčkách). Byl jsem už tak zoufalý, že sem s tim šlehnul do kouta. Po rozborce zapalování na účely pokusů jsem zjistil volnou kliku. Hlavní pravý čep kliky se vymlátil do vnitřního kroužku ložiska !! Nevídaná závada, která vše způsobovala - falešný vzduch v závislosti na zatížení. Kdo neviděl neuvěří. Zkusil jsme použít Loxeal a nové ložiska, zatím najeto cca 700km a drží. Nová klika v zásobě..